torstai 11. lokakuuta 2018

Juurimartat Sisiliassa

Vihdoinkin koitti se syyskuunloppu jolloin 10 marttaa lähti reissuun ja Sisiliaan. Osa meistä meni vain pariksi päiväksi ja osa koko viikoksi. Blogi on kirjoitettu nyt oman kokemuksen mukaan ja olin vaan osan aikaa paikalla, mutta jos saisi edes pienen kuvan koko retkestä.

Siis aamuhan oli tosi aikainen kun lähdettiin klo 05.10 suoralla lennolla Finnairilla mutta mikä parasta oltiin perillä paikallista aikaa klo 08.10 joten siis koko päivä aikaa. Odoteltiin matkakumppaneita ja suunnattiin spritzien jälkeen bussiasemalle. Saatiin liput pienen odotuksen jälkeen. Ja bussilla Syracusaan. Ihana pikkukaupunki.

Kun saavuttiin Syracusaan niin veimme tavarat heti kämpille ja meillä oli ihan merenrannalla asunto. Mahtavaa. Siitä sitten suoraan ytimeen. Ihanat pikkubaarit täyttivät kadut ja kojut jotka myivät kaikkea. Ostimmekin hatut sitten paitsi yksi Martta kenellä semmoinen olikin jo.

Oli aika suunnata suolapalalle ja spritzille. Pikkubaari ja niin hyvät arancinot, maisteltiin kyllä kaikkea ja muutakin, summa ei päätä huimannut. Jatkoimme siitä sitte nähtävyyksiin ja kierreltiin kävellen pitkin poikin.

Illalla kaupan kautta kotiin ja oma piknik terassilla meren rannassa ja vielä sattui täysikuu. Voiko olla parempaa?

Aamulla virkeänä ylös, ulos ja proseccot aamupalan kanssa ja päästiin ihastelemaan auringonnousua, pilvet tosin hieman haittasi tätä mutta saatiin hyvät kuvat.

Sitten lähdimme hop on hop off bussilla ja päästiin kiertelemään. Katakombit, Kreikkalaiset rauniot yms. Ruokaa ja juomaa  tietty unohtamatta. Lämmintä oli jotain 30+ että kyllä tarkeni. Osa tutustui raunioihin paremmin ja osa kävi uimassa.

Sitten olikin jo pian taas ilta ja kävimme katsomassa auringonlaskun ja syömässä ihanat pizzat. Taikinaa oli kohotetty 96h että kyllä mä sanon että tekemisen meininki. Ja hyväähän se oli.

Aamulla ajoissa herätys klo 04 ja suunnattiin juna-asemalle, josta sitten dieselvaunulla huristeltiin kohti Ragusan kaupunkia.

Maisemat oli kohdillaan ja aamu sarasti mukavasti, päästiin aamukahville ja sitten oli jo aika tavata muut Martat ja päästä ohjelmaan kiinni.

Käytiin lounaalla ja siitä taksilla Frantoi Cutreran oliiviöljytilalle. Tämä öljy on maailmanparasta sekä äänestetty Juurimartoissa vain oikeaksi öljyksi. Päästiin tutustumaan tuotantoon sekä nähtiin juuri käynnissä olevaa sadonkorjuuta sekä muuta tehtaan toimintaa. Päästiin ostelemaan tuotteita ja meidän esittelijä oli asunut Suomessa. Wohoo! Mikä päivä. Sen verran voin kertoa että tuore oliivi maistuu aivan järkyttävän pahalle, ei kannata tehdä sitä virhettä että maistaa.

Frantoin tilalta taksilla Baglio Occhipintille, jossa meitä odotti uima-allas sekä ihanat huoneet ja hyvät viinit. Meillä oli erityinen illallinen koska olimme kaikki yhdessä yhden illan sekä meillä oli 2 synttärisankaria. Juhlimme näitä puutarhassa syöden tähtitaivaan alla aivan, ihanaa ruokaa, viineistä puhumattakaan. Ilta oli lämmin ja lempeä kuten Martat aina.

Aamulla suuntana aamupala ja aamu-uinti tai ehkä toisinpäin ettei uppoa kaikkien herkkujen jälkeen. Siitä taksilla kaupunkiin nimeltä Vittorio. Siellä käytiin jauhokaupassa sekä aivan mahtavalla lounaalla. Lounas oli kyllä niin läpileikkaus kaikkea sisilialaista ruokaa että olimme onnekkaita että pääsimme sinne syömään.

Taksilla huristeltiin viinitilalle joka on Arianna Occhipintin sedän Giusto Occhipintin, Pääsimme katsomaan miten siellä käytetään viiniä amforassa sekä tilukset, ja toki maistelemaan. Siellä oli pominta käynnissä ja joka paikkaan ei voinut mennä.  Tilan nimi on Cos Vittoria, jos sattuu pullo eteen niin ostakaa ihmeessä. Ariannasta voi lukea lisää täältä: https://www.vindirekt.fi/tuottajat/arianna-occhipinti

Osa meistä sitten lähti kotimatkalle ja kohti Cataniaa, toiset palasivat Baglio Occhipintille ja sieltä Syracusaan.

Meille sattui aivan mahtavat kelit ja se ruoka voi se ruoka, miten voikaan olla niin yksinkertaisista aineista niin ihanaa,

Kotiin päästyäni oli pakko tehdä caponataa sekä katkarapupastaa pistaasitahnalla... ja oli ne ihan ok mutta Sisila voitti kyllä.